Thu 07.06.2007    19:00

Dezbatere

Centrul Naţional al Dansului organizeză joi 7 iunie, orele 11.00 o dezbatere care are în centrul atenţiei statutul companiilor de dans contemporan subvenţionate de Ministerul Culturii şi Cultelor şi cadrul instituţional în care acestea îşi desfăşoară activitatea.




Statutul instituţional al dansului în România
FOCUS > Companiile de dans contemporan


Scurtă introducere

În România, la nivel instituţional, dansul s-a situat întotdeauna între parantezele unei instituţii cu alt profil. La Bucureşti, Liceul de coregrafie
s-a aflat vreme îndelungată pe lîngă liceul de muzică şi chiar a purtat o titulatură relevantă pentru contexul în care punem în discuţie aceste aspecte: Liceul de coregrafie «George Enescu».
În ceea ce priveşte studiile superioare Secţia de coregrafie este şi astăzi un accesoriu discret al UNATC, iar în ţară, secţiile de coregrafie sunt încă mici anexe ale unor Academii sau licee de muzică sau arte plastice, fără ca acest lucru să fie aibă raţiuni neapărat artistice.
« Corpurile de balet » au statut de copil tolerat al Operelor Naţionale sau al Teatrului de Operetă, iar companiile de dans contemporan au fost şi ele implanturi nereuşite în corpul unor instituţii nepregătite să accepte un metabolim artistic diferit. Pe rînd, aceste instituţii au ignorat dansul sau
l-au rejectat de-a dreptul din corpul lor instituţional. Aceste alipiri sau anexări au uneori raţiuni bine stabilite dar şi multe consecinţe negative, prin stabilirea unui raport de subordonare faţă de „instituţia-mamă”, care îi oferă „copilului” tolerat prea puţine libertăţi artistice însă o dependenţă economică mult prea mare.
 
Este cazul Trupei „Orion Balet” care recent a experimentat situaţii de-a dreptul bizare din cauza statutului său incert în cadrul Centrului Naţional de Cultură „Tinerimea Română”. Ca urmare iată cîteva dintre întrebările pe care sîntem datori să ni le punem:

Ce înseamnă o companie de dans contemporan şi ce modele de funcţionare sunt adecvate realităţilor actuale ? Care este contextul legislativ în care acestea activează şi ce probleme generează statutul prezent pe care îl au? Ce rol pot avea aceste companii la dezvoltarea culturii coregrafice? Care sînt posibilele soluţii pentru o funcţionare firească şi ce măsuri trebuie luate?


Vă invităm să reflectaţi asupra acestei stări de fapt alături de invitaţii următori:


Adrian Iorgulescu, ministrul Culturii şi Cultelor
Demeter András István, director, Direcţia generală Creaţie contemporană, diversitate culturală, MCC
Vivia Săndulescu, consilier MCC
Sergiu Anghel, coregraf, Compania “Orion Balet”
Adina Cezar, coregraf, directorul Companiei Contemp a Teatrului Naţional de Operetă „Ion Dacian”
Mihai Mihalcea, director, Centrul Naţional al Dansului – Bucureşti
Vava Ştefănescu, director artistic, Centrul Naţional al Dansului – Bucureşti
Florin Fieroiu, coregraf independent
Cosmin Manolescu, coregraf independent, director Fundatia „Proiect DCM”
Manuel Pelmus, coregraf independent